BLISKI SUSRETI ČETVRTE VRSTE
"Astroiđani"
Željka Paheka,
spejs-komedija sa otvorenim
krajem
Strip u nekadašnjoj Jugoslaviji je, uprkos raznovrsnoti i brojim autorima,
uvek nekako kuburio sa serijalima. Iako ih je bilo dosta, od "Mirka i
Slavka" pa do Kerčevog i Obradovićevog "Kobre" te potonje
superherojske parodije "Cat Claw" kojom legendarni Kerac održava
svoju posustalu karijeru, malo je serijala koji su do kraja ostali zaokruženi i
koherentni. To isto, nažalost važi i za "Astroiđane", neponovljivo ostvarenje
Željka Paheka.
Ovaj strip autor, jedan od
najpopularnijih i najzanimljivijih na našem podneblju, rano je skrenuo pažnju
na sebe svojim otkačenim i specifičnim viđenjem budućnosti. Njegova opsesija
robotima i njihovim odnosom prema ljudskoj civilizaciji (koja je iz godine u
godinu sve više dehumanizovana) nešto je unikatno u svetu ne samo domaćeg već i
svetskog stripa. Deo Pahekovih maštovitih priča sabran je svojevremeno u
album-zbirku "Badi Kukavica i druge priče" (System Comics, 2001) a
ostalo je rasuto po magazinima i revijama: "Yu Strip",
"Spunk", "Politikin Zabavnik", "Stripoteka",
"Naš strip", "Vidici"...
Pahek je jedan od prvih
autora iz stare Jugoslavije koji su uspeli da se probiju na zapadu, njegovi
stripovi objavljivani su u Španiji, Italiji, Nemačkoj, Belgiji, Grčkoj,
Francuskoj... A svetski poznati strip časopis "Heavy Metal" uvrstio
je Pahekov strip "Zečja šapa" ("The Rabbit's Paw") u zbirku
najboljih radova objavljenih u prvih petnaest godina izlaženja.
Astroiđani 1986: Za sve je
kriv galaktički seronja
Moj prvi susret sa
Pahekovim uvrnutim svetom budućnosti desio se, kao što to uvek biva, slučajno.
Imao sam nepunih deset godina kada sam tog hladnog februarskog dana 1986. u
izlogu trafike ugledao zelen koricu strip albuma "Astro-Iđani: Oživljeni
metuzalemen", u pitanju je bio peti broj u ediciji "Profil"
specijalizovanom izdanju revije jugoslovenskih strip autora "YU
strip" koju je pokrenuo tadašnji izdavački magnat "Dečje
novine". Zanimljivost vezana za strip izdanja "Dečjih novina"
tiče se činjenice da su sva ona bila štampana u Nišu, u štampariji sada već
privatizovane izdavačke kuće "Prosveta". Koliko se štamparski posao
tih godina radio ozbiljno, govori činjenica da moje izdanje
"Astroiđana", rađeno u formi meko uvezanog albuma i dan-danas, posle
bezbrojnih čitanja izgleda prilično dobro očuvano, lepenka na korici nije
popustila, štampa je 100% crna i nije otpala nijedna strana. To ne može da se
kaže za Željkove albume izdavane kasnije od privatnih izdavača (pomenuti
"Badi Kukavica" i "Legija nepromočivih" izdata 1997. kao
prvi broj povampirenog "Megatrona") koji su se bukvalno raspali nakon
dva-tri čitanja.
Kao svaki klinac, u to
vreme bio sam naviknut na Bonelijev treš i francuski otpad koji je štampao
novosadski "Dnevnik" a u čijim malim sveskama koje su izlazile
sedmično (ritam nezamisliv za današnje uslove) i gde su na stotinama strana
Zagor, Teks Viler, Blek Ledena Stena, Kapetan Miki, onaj papučar Komandant Mark
i njima slični infantilni likovi trsili negativce uz obavezni osmeh i glupave
doskočice. Susret sa Pahekovim otkačnim intergalaktičkim spadalima bio je ravan
otkrovenju.
O čemu se zapravo radi?
S obzirom na činjenicu da
je od izdavanja albuma u ediciji "Profil" prošlo tačno dvadeset
godina a da u međuvremenu Astroiđani nisu ni parcijalno ni u celoosti bilo gde
objavljivani na ovim porstorima, dobar deo publike, naročito one mlađe, malo je
ili nimalo upoznat sa ovim serijalom. Zato nije naodmet podsetiti se sadržaja
stripa.
Astro-Id je velika
svemirska baza/brod čiju posadu čine "hrabri momci koji hrle vasionom u
susret Sunčevom sistemu" i usput pomalo ratuju sa iščašenim i prilično
ružnim vanzemaljcima koje je Pahek krstio Skrapulonci. Njihova osnovna misija
je povratak na Zemlju, što zaplet čini sličnim onim u tada popularnoj
televizijskoj seriji "Galaktika". Nema sumnje da su u to vreme
popularni SF filmovi, potonji klasici kao što su "Osmi putnik"
Ridlija Skota ili Kjubrikova "Odiseja u svemiru 2001" veoma uticali
na Paheka kako u crtačkom tako i u scenarističkom smislu. Ipak, očigledno je da
je Karpenterova SF parodija "Tamna zvezda" ostavila nejdublji pečat,
to se najbolje raraznaje kroz lik narednika Bada-Buma koji je maltene preuzet
iz ovog filma.
Sam strip počinje na
divljoj planeti Rigbadalu gde kapetan Stark traži svoju posadu koja je pobegla
u petu dimenziju jer više nije mogla da sluša njegova naklapanju o Tibetu i Zen
Budizmu. Sasvim nenadano, Stark biva pojeden od strane grozne biljke ljudoždera
koju potom spaljuje njegov robot. Scena koja sledi svojevrstan je omaž
Šekspirovom "Hamletu" i nešto što zavređuje da uđe u antologije
svetskog stripa. Mnogo godina kasnije, dvojica ortaka, debeloguzi poručnik
Pimbek i bradati manijak Bada-Bum dolaze na Rigbadal kako bi na Astro-Id doneli
nazad kapetanovu lobanju i ostatke nesrećnog robota.
Tu nam Pahek objašnjava
neke bitne stvari vezane za priču. Problem je nastao kada je matori admiral,
jedini koji je znao tačan put do Zemlje, ispucan u svemir kada je u torpednoj
cevi Astro-Ida vršio veliku nuždu.
Poručnik Pimbek:
Ti nemaš šta da misliš! Imbecile nedorasli!!! Da nisi u sred "noći"
ispucavao smeće iz torpedne cevi ne bi smo morali da se bakćemo sa ovim...
Sokrat Mislilac:
Aj! Aj! Pa i drugi to rade... Tako je brže...
Poručnik Pimbek:
Ali ti si zajedno sa smećem ispalio i matorog admirala!
Sokrat Mislilac:
A ko mu je kriv? Kad je našao da vrši veliku nuždu baš u t... t... torpednoj
cevi...
Narednik Bada-Bum:
Ha! Ha! Ha! Sigurno se do sad sav "iznuždio" kroz celu galaksiju...
Sada je kapetan Stark je jedini preostali čovek
koji zna put do Zemlje na koju su se Astroiđani uputili. Kroz komplikovani
proces "mazgotroniranja" on se vraća u život ali kao totalni idiot,
dok njegov verni robot umišlja kako je reinkarnacija tibetanskog sveštenika
Govinde.
Sokrat Mislilac:
N... Naravno... Skinuta nalepnica, a nema ni žig... A n... niti inicijala...
Rezime: usrali ste m... motku. Ovo može da bude i Rip Kirbi i Flaš Gordon.
Narednik Bada-Bum:
Evo! Ukopčao sam na program SC3-E5! Tačno kako stoji u prospektu... Nema da
omane...
Poručnik Pimbek:
Tupane jedan! To je prospekt od veš-mašine!!!
Da nevolja bude veća, Bada-Bum je na brod doneo
semenje biljke ljudoždera koja došla glave (bukvalno!) kapetanu Starku i ona
veoma brzo zaposeda podrum Astro-Ida. Tu već na scenu stupa Profesor
kiks-maler, glavnokomandujući broda, pola čovek, pola robot, skrpljen od
šrafova, žica i preostalih delova dvojice naučnika - Ota Fon Kiksa i profesora
Malera koji su svojevremeno prilikom međusobne tuče upali u bazen sa piranama
ljudožderima. On naređuje Pimbeku i Bada-Bumu da siđu u podrum i reše se
čudovišta. Ono što sledi jedna je od najurnebesnijih scena ikad viđenih u
domaćem stripu i nešto od čega čoveka bukvalno zaboli želudac od smeha.
Narednik Bada-Bum:
Čekajte... Pogrešili ste tunel... Ovde si izlegao onaj... Onaj... JOCA IZJELICA! Čuli ste za njega? Joca je bio
iz porodice godzila... Bio je visok jedan metar a dug 50. Ali je imao troja
usta... Nemoguće da se povampirio... Grozni Joca je pojeo tri kompletne posade
Astro-Ida zajedno sa pomoćnim osobljem i svim putnicima... Naravno, nije
izostavio ni sedišta... Užasan stvor, nije čak ni podrignuo. Samo je zevnuo...
Pahek je prvobitno ovu
epizodu Astro-Iđana objavljivao u delovima i to u "Yu stripu" br. 32,
35, 39, 42, 44, 48 i 53 u periodu 1981-1983. Integralna verzija, malčice
doterana, predstavlja verovatno jedan od najboljih yu strip ostvarenja u
istoriji ove umetnosti na našim prostorima i klasik koji i decenijama kasnije
deluje sveže i neodoljivo. Pahekov "zamašćeni" crtež i vešto
oslikavanje emocija na licima protagonista jeste nešto upečatljivo i unikatno,
dinamika pokreta kao i uvrnuta "arhitektura" svemirskih brodova i
njihovih unutrašnjosti nešto je neverovatno maštovito i ispred svog vremena. Ipak,
"Astro-Iđani" ne bi bili toliko dobri da nema izuzetnog smisla za
humor koji je manifestovan kroz "akciju" a najviše kroz otkačene
dijaloge koji prosto oduševljavaju svakog čitaoca.
Dadilje za zeleno kopile
Željko Pahek se
"Astroiđanima" vratio veoma brzo. Na stranicama "Yu stripa"
br. 59. 61-62 i 70. u periodu 1983-1984 u nastavcima je izlazila epizoda
"Skrapulonska bebica ili: Dosje o zelenom kopiletu." Ova epizoda,
nažalost, nije nikada izašla u integralnom obliku kao posebno izdanje, tako da
do nje mogu doći samo retki srećnici koji uspeju da sakupe pomenute brojeve
"Yu stripa". Kao neko ko je upućen u kolekcionarske vode, moram vam
reći da je lakše pronaći Zavetni kovčeg ili Člansku kartu Aleksandrijske
biblioteke nego ove brojeve pokojne strip revije.
Prvih šest strana ove
epizode u crtačkom smislu su nešto izuzetno. Na planeti Kliberijus eskadrila
lovaca napada Skrapulonski razarač. Montaža, kadriranje, dinamika, nešto su do
tada maltene neviđeno u jugoslovenskom stripu i na jasan način govori o
sazrevanju Paheka kao crtača. Nakon ovog napada i obaranja razarača jedan deo
"nečega" je preleteo preko vrhova drveća i prizemljio se na kosi
obližnjeg brežuljka. Šest meseci kasnije, prilikom traženja travki za lečenje
žuljeva, naši stari znalci Pimbek i Bada-Bum pronalaze zelenu bebu u snegu i
odnose je nazad u bazu.
Narednik Bada-Bum:
Beba? Shiiiiit! Da mi je neko rekao da ću u sred divlje planete da se strmeknem
u ponor, i to na glavu jednoj bebi, koja je uz to još i zelena...
Ono što je bitno pomenuti jeste da je
"Bebica" svojevrstan prequel "Metuzalemenu", dakle, cela
ova priča događa se, kako Pahek kaže odmah na početku, u "mladosti"
Astroiđana, dok još nisu poznavali kapetana Starka nego su šljakali na Kliberijusu
da zarade novac i kupe na otpadu svemirski brod. Ispostavlja se da je beba
nađena u ledenoj pustari ustvari najrazornije skrapulonsko oružje čije kijanje
ima snagu atomske bombe. Nakon što ovo otkriju, svi u bazi kreću da doakaju
odbegloj bebici i tu nastaje prava tarapana. U sumanutoj jurnjavi Pahek nas
vodi kroz unutrašnjost baze istovremeno opisujući njene žitelje. Na crtačkom
planu ovo je odličan deo stripa, gde vam se čini da trka za skrapulonskim
zlotvorom nema kraja, baš kao ni Pahekova želja za improvizacijom. U sve to udenuti
su gegovi koji daju dodatni šmek priči, među njima svakako najsmešniji je
dnevnik dežurnog oficira za koga je potera za bebicom marginalna stvar u odnosu
na prokišnjavanje stropa, sakupljanje mačje mahovine (šta god ista bila) i
izgled tapeta za klub penzionera. Nesumnjivi uticaj JNA birokratije kroz koju
je prošao gotovo svaki muški žitelj bivše nam domovine ovde je više nego
vidljiv. Sve se, naravno, završava trsotrukim "bada-broumom":
Pimbeka
smo našli poslednjeg. Čak pet kilometara od eksplozije... Njega je spasilo
vlastito salo.
Ipak, Pahek je ostavio
"otvoren" kraj i svojevrsnu sponu ka već urađenoj epizodi koja se
nadovezuje na "zeleno kopile". Jasno je da je on, sad već tako davne
1984. na umu imao jedan duži serijal u kojem tek treba da se nanižu nove
urnebesne avanture Astroiđana. To se, nažalost, nije desilo, i nove epizode
nikada nisu urađene. Pahek je u međuvremenu uradio seriju kratkih stripova i
neko vreme se zadržao na jednom drugom serijalu "Legiji
nepromočivih", ilustrovanim hronikama Četvrtog svetskog rata.
Epilog: bila jednom jedna budućnost
Da je kojim slučajem
Željko Pahek živeo u nekoj drugoj državi, a ne u bivšoj i nikad prežaljenoj
Jugi koja se nedugo nakon nastanka "Astoiđana" raspala u krvavom
bratoubličakom ratu, sudbina ovog stripa bi svakako bila drugačija. Nema sumnje
da bi danas kolekcionari diljem Balkana na svojim policama imali solidnu
količinu strip albuma sa avanturama Pimbeka i Bada-Buma. Ovako, ostaje nam da
po ko zna koji put lamentiramo nad zlom sudbinom strip scene jedne države koja
više ne postoji. Njeni najbolji izdanci danas su uglavnom tezgaroši, crtačka
radna snaga u velikim svetskim strip izdavačkim kućama i ono najvažnije što je
ex-yu strip scena posedovala, autorski pečat koji ju je činio unikantom i
jednom od pet najboljih u Evropi, istopilo se u tržišnoj orjentaciji Francuza,
Italijana i Amerikanaca i prostom kapitalističkom logikom čiji je krajnji cilj
zgrtanje para. U toj trci za prestižom i lovom strip je postao sredstvo a
autorski integritet i identitet žrtveno jagnje.
Željko Pahek danas radi
stripove za francuske izdavače, jedan od najnovijih jeste futurističko viđenje
Melvilove besmrtne priče o Mobi Diku. Njegov crtež se od karikaturalnog okrenuo
ka realističnom i s obzirom da na zapadu strip mora u većini slučajeva da bude
obojen, Pahek za to koristi mogućnosti kompjutera i grafičkih programa što
njegove najnovije radove čini pomalo sterilnim i lišenim duše.
Ostaje pitanje šta bi bilo
da se saga o Astroiđanima nije završila sa dve epizode i kuda bi nas odveli
sumanuti junaci na putu kroz svemirsko bespuće. Ostaje i žal za nikad do kraja
iskorišćenim potencijalima ove u svakom pogledu izuzetne priče. Kako stvari
stoje, male su šanse da se Pahek ponovo vrati junacima koje je stvorio pre više
od dvadeset godina.
Srećnici koji imaju stare brojeve
"Profila", "Spunk novosti" ili "Yu stripa" uvek
mogu da se podsete neponovljivih avantura Astroiđana a malobrojnim izdavačima u
nas ide preporuka da pokušaju da ponovo objave prve (i jedine) dve epizode ovog
serijala. Stripofili mlađe generacije kojim je Pahekova spejs-komedija totalno
nepoznata zaslužuju da se upoznaju sa novim izuzetnim ostvarenjem devete
umetnosti.
Možda se nakon toga, nekim čudom, crna rupa domaćeg stripa pretvori u
super-novu.
(iz knjige "Kiselo i slatko", Mono&Manjana 2011)
(iz knjige "Kiselo i slatko", Mono&Manjana 2011)
Коментари
Постави коментар